Previews: De Sims 4: Aan het Werk Hands-on Preview
Introductie
Op 12 maart 2015 was ik een van de gelukkige fansites/Youtubers die uitgenodigd waren bij het kantoor van EA Benelux in Nederland. Ik heb Marii gevraagd mee te komen en samen deelden we een computer op het event. Een kleine waarschuwing vooraf: we mochten geen video's van het spel maken, en maar 10 screenshots. Gelukkig zijn al onze screenshots goedgekeurd.
Het vlog komt op Marii's lifestyle/vlogkanaal op Youtube later deze week. Ik zal ook een Q&A-video opnemen volgende week, als ik iets meer tijd heb om al jullie vragen te beantwoorden! Laten we nu maar snel beginnen; hier is onze compacte De Sims 4: Aan het Werk preview. Veel leesplezier!
Een Nieuwe Stad
De uitbreiding De Sims 4: Aan het Werk komt met een nieuw stadje genaamd Magnolia Promenade. Het is een relatief klein stadje met maar vier kavels. Drie daarvan zijn bezet als je het spel installeert, de laatste is leeg. Natuurlijk is het mogelijk om de bestaande gebouwen weg te halen en er je eigen winkels te bouwen. Of, als je dat leuk vindt, kun je ook wonen in Magnolia Promenade.
Helaas kun je geen zaak aan huis beginnen. Je kunt wel de basisbenodigdheden op je zakenkavel plaatsen, zoals een toilet, douche, bed enzovoorts. Op deze manier kunnen je Sims nog wel voor zichzelf zorgen terwijl ze aan het werk zijn. Sommige dingen zijn alleen beschikbaar op het thuiskavel, dus niet alles is mogelijk op het zakelijke kavel.
Nieuwe Interface-elementen
Een van de nieuwe dingen in het spel is een scherm waar je kan kiezen om naar een wereld te gaan. Je hebt al Willow Creek en Oasis Springs, met De Sims 4: Aan het Werk komt daar ook Magnolia Promenade bij. Ik denk dat je ook een icoontje voor In de Natuur erbij krijgt als je dat pakket hebt geïnstalleerd! Ik heb geen screenshot hiervan, maar de illustraties/animaties waren geweldig!
Kelders en Extra Verdiepingen
Ik moet noemen dat dit deel niet specifiek voor Aan het Werk is, maar met een volgende patch komt die gratis is voor iedereen met De Sims 4!
We krijgen weer kelders. Niet alleen dat, je kunt twee verdiepingen ondergronds gaan. Ook heeft de studio het mogelijk gemaakt een extra verdieping te bouwen, om zo te komen tot een limiet van 6 verdiepingen in totaal.
Nieuwe Carrières
Er zitten drie nieuwe carrières in het uitbreidingspakket. Er is een dokterscarrière, detective en wetenschapper. Het grote verschil met de normale loopbanen is dat je met je Sims mee naar het werk kan gaan, als ze een van de nieuwe carrières volgen. Je kunt ze zelfs besturen terwijl ze aan het werk zijn. Voor het eerst kan je Sim ook collega's op het werk ontmoeten en ermee socializen en de relatie verbeteren terwijl hij gewoon aan het werk is.
We waren natuurlijk ook nieuwsgierig hoe dit alles werkt als je een familie thuis hebt terwijl je Sims aan het werk is. En wat als je meerdere Sims met zo'n nieuwe carrière hebt? Nou, als je Sim één van de nieuwe loopbanen heeft en thuis een gezin heeft zitten, zal de familie gewoon doorgaan met het alledaagse leven terwijl jij je Sim bestuurt op het werk. Als er meerdere Sims zijn met de nieuwe carrières dan kun je kiezen wie je naar het werk volgt.
Als doctor gaat je Sims patiënten onderzoeken. Ze kunnen een diagnose stellen en ze behandelen:
Dokters kunnen ook operaties uitvoeren en soms krijgen ze een noodoproep:
Dokters bezoeken patiënten die te ziek zijn om naar het ziekenhuis te komen thuis. Ze kunnen helpen om baby's op de wereld te zetten. Naar het ziekenhuis gaan om de baby te krijgen is optioneel.
Het is ook mogelijk dat een dokter een verkeerde diagnose stelt. Dat is natuurlijk niet zonder consequenties!
Als detective gaat je Sim eropuit om plaatsen delict te onderzoeken. Ze moeten bewijs verzamelen en foto's maken, vingerafdrukken verkrijgen en met andere Sims praten en verklaringen opnemen, verdachten arresteren en nog veel meer.
Let op het kapotte poppenhuis op dit plaats delict!
In de wetenschapscarrière gaat je Sim experimenteren en dingen uitvinden. Het is ook de loopbaan die je Sim moet volgen om een Wormgat-generator te krijgen:
(En op de achtergrond zie je de nieuwe fotostudio die in De Sims 4: Aan het Werk zit!)
Met dit nieuwe apparaat kun je naar de nieuwe buitenaardse wereld. Lees hier meer over in het Aliens-deel van deze preview.
Deze Portal-achtige robot vind ik geweldig. Hier is onze Seafoam aan het praten tegen de robot. Op de achtergrond zie je een collega aan het werk.
Wetenschappers mogen experimenteren, drankjes maken en apparaten gebruiken op andere Sims. Het is perfect voor een verhaal over een gestoorde wetenschapper. Sommige drankjes hebben een positief effect, andere zijn ondeugender.
Nieuwe Locaties
Elke carrière heeft een werklocatie. Dit zijn geen zogenaamde "rabbit holes," maar je kunt ze ook niet zien vanuit de buurt.
Dokters werken bij het ziekenhuis, waar veel onderzoekskamers zijn. De meeste daarvan hebben unieke voorwerpen erin staan. Er is bijvoorbeeld een kamer waar de patiënt een controle door dokters krijgt, één met een body-scan en een operatiekamer waar ook baby's geboren worden.
Als je Sim een detective is, zal hij/zij naar het politiebureau reizen en daar het werk doen. Dit gebeurt zowel daar als in de stad zelf. De politiebureaus zien er gaaf uit. Er zijn kantoren waar politiemannen en -vrouwen werken. Er zijn ook gevangenissen waar de boeven opgesloten zitten. Ik zag in ons spel dat er vier gevangenen in één cel zaten - en één iemand die daar push-ups!
Als wetenschapper ga je naar het Lab, zoals op de screen hieronder. Let op dat ik alle muren naar beneden had - maar het hek is ook erg mooi haha!
Nieuwe Vaardigheden
Er zijn enkele nieuwe vaardigheden in De Sims 4: Aan het Werk. De eerste daarvan is Fotografie. Het is goed om te weten dat foto's die je Sims maken in de gallerij gezet kunnen worden. Dus dat is leuk. Je kunt ook met je fotograaf-Sim spelen, unieke foto's maken. Als je een kavel upload met die foto's aan de muur, komen die in het spel van iemand anders terecht. Hoe cool vind je dat? Er zijn ook twee nieuwe camera's in het spel. Die kun je kopen van de Koop/Bouw-catalogus en in de inventaris van je Sim plaatsen.
Ook nieuw is de Bakken-vaardigheid. Die heeft je Sim nodig om een bakkerij te openen. Hiermee kunnen je Sims de volgende lekkernijen bakken:
- Kaasbrood
- Volkorenbrood
- Donuts
- Koekjes
- Bagels
- Roomtaartjes
En waarschijnlijk nog veel meer dan ik heb opgeschreven.
Winkels!
Het is Gaan het Maken voor De Sims 4, maar beter! Nee echt. In De Sims 4: Aan het Werk kunnen Sims een eigen winkel starten waar ze dingen verkopen wat ze hebben gemaakt of verzameld, of de meeste items uit de catalogus.
Voor onze preview hebben we deze bescheiden bakkerij snel gebouwd. Ook al had onze Sim geen enkele vaardigheidspunt, ze heeft het toch voor elkaar gekregen een toonbank vol broodjes en snacks te verkopen - zonder dat de boel is afgebrand haha!
Je kunt - voor zover ik heb gezien - drie medewerkers aannemen. Aan het begin nog maar één, de rest moet je vrijspelen door de zaak goed te laten lopen.
Je moet ook taken toekennen aan je medewerkers. Zoals het helpen van klanten, het beantwoorden van hun vragen, de winkel schoonmaken enzovoorts.
Medewerkers krijgen een uniform dat je kunt uitkiezen. Dit is optioneel, maar het ziet er cool uit als iedereen dezelfde outfit heeft die bij de winkel past.
Het is niet verplicht om andere Sims aan te nemen. Je kunt ook proberen zelf de winkel te runnen, maar dat is erg lastig. De volgende keer dat ik de uitbreiding speel denk ik dat ik een familie maak, zorg dat ze voldoende vaardigheden enzovoorts hebben om dan samen een winkel draaiende te houden. Want hoewel De Sims 4: Aan het Werk erg lijkt op De Sims 2: Gaan het Maken, zal je niks zonder verleiding kunnen verkopen. Je kunt je klanten ook niet overtuigen iets te kopen als je tegelijkertijd ook caissière bent. En wie maakt de boel daarnaast nog schoon? En vult de voorraad aan van de verkochte items? Kortom, het is niet makkelijk om een winkel goed te laten lopen. Ik dacht dat het in De Sims 2: Gaan het Maken lastig was, maar volgens mij is het in De Sims 4: Aan het Werk nog uitdagender.
Wat betreft de prijzen in de winkels, die kun je zelf bepalen. Je kunt dingen heel goedkoop of heel duur maken, of een aantal gradaties ertussenin. Wij hebben gekozen voor normale prijzen, de middelste optie.
Sommige interacties tussen verkopen en klanten zijn: Bespreek voorkeur en Vraag over budget.
Je kunt in principe elke winkel die je wilt draaien. Als je meubels wilt verkopen, dan kan dat. Toiletten? Waarom niet! Natuurlijk is de grote favoriet van veel van ons de bakkerij. Maar misschien heb je liever een gallerij. Beeld je eens in: je meesterwerk-makende Sim opent een gallerij om de schilderijen te verkopen. Dat klinkt als iets dat ik heel snel ga proberen. Sims kunnen ook een eigen kledingwinkel starten. Voor dit soort winkels heeft de studio perfecte nieuwe mannequins gemaakt zoals we ook in De Sims 3: Vooruit in de Tijd hadden. Je Sims kunnen ook outfits proberen die de mannequins aanhebben en, als ze de kleren leuk vinden, kunnen ze deze kopen.
Als je Sim aan het werk is in de winkel maar thuis een gezin heeft, gaat het gezin door met het dagelijks leven. Ze zorgen voor zichzelf, gaan naar werk of school enzovoorts. De tijd gaat thuis dus gewoon door.
Aliens
Het speciale wezen in deze uitbreiding is de alien. Je vraagt je misschien af of dit een kopie is van aliens in de eerdere versies van De Sims, maar ik kan je vertellen dat dat niet zo is. In deze uitbreiding gaan je Sims daadwerkelijk naar Sixam, de buitenaardse wereld. Op Sixam werkt je mobiele telefoon niet. Op deze locatie kan je Sim een hoop vreemde items verzamelen. Waar deze voor zijn weet ik niet zeker, maar het heeft vast met de nieuwe wetenschapperscarrière te maken.
Leuk weetje: Sixam is Maxis omgekeerd. Deze naam is al eerder in veel Sim-spellen gebruikt (SimCity, Simsville en meer). Het was dus leuk die naam weer eens te zien!
Naast dat Sims nu naar een vreemde buitenaardse locatie kunnen reizen, kunnen aliens ook de normale wereld komen bezoeken door dezelfde portal. Dit is de Wormgat-generator. Dit is iets dat je Sim moet uitvinden en upgraden voordat hij of zij dit kan gebruiken. Hiervoor heeft je Sim eerst de nodige materialen nodig. Door middel van de Wormgat-generator kunnen aliens naar "huis" gaan, en menselijke Sims naar de ruimte.
Sixam ziet er erg alien uit. Het leek op een perfecte mash-up tussen De Sims 3: Lunar Lakes en Darkspore. Het ziet er prachtig uit!
Voor de eerste keer zijn aliens niet alleen speelbaar, maar kunnen ze zich ook vermommmen als normale Sims. De buren weten dan misschien wel nooit dat hun doodnormale buur eigenlijk een alien is. Dit betekent dus ook dat aliens er alles behalve als normale Sims uitzien. Ze kunnen op elk moment kiezen om het uiterlijk aan te nemen van een alien of van een gewone Sim. Een perfect middel om een spannen verhaal te vertellen!
Sims kunnen ook ontvoerd worden door aliens in De Sims 4: Aan het Werk, en mannelijke Sims kunnen dan ook zwanger terugkeren!
Aliens hebben ook hun eigen interacties. Het is aan jou om te ontdekken wat de mogelijkheden zijn als je het spel in je handen hebt!
Creëer een Sim
We hebben meteen Creëer een Sim bekenen omdat we een Sim nodig hadden om mee te spelen. We hebben hiervoor Seafoam Shea gemaakt, een dame met seaform-kleurig haar die je in verschillende screens ziet. Seaform heeft bijvoorbeeld een bakkerij geopend. Ze probeerde ook wetenschapper te worden, maar we hadden niet genoeg tijd om alle andere dingen te spelen. Terug naar CAS! Er waren veel nieuwe kapsels, waarvan ik er een hoop erg leuk vond. Ik denk dat jullie ze ook wel zullen waarderen. Wat betreft de kleding is er ook een hoop nieuws. Onze Sim draagt sommige nieuwe items in de screens hier. Persoonlijk vond ik het ombre shirt erg mooi. Ik heb vorig jaar een vergelijkbaar item gemaakt voor De Sims 3. XD
Bouw/Koopmodus
Er zijn zoveel geweldige nieuwe items in de uitbreiding. We konden slechts 10 screens nemen dus hebben we ons gefocust op de gameplay in plaats van alle voorwerpen.
Maar, geloof me als ik zeg dat er veel nieuwe coole items in het pakket zitten. Veel moderne voorwerpen.
De toonbanken voor winkels zien er geweldig uit. Er zijn wat basis-items die vast wel handig zijn in veel toekomstige bouwsels.
Er waren ook een hoop coole industriële voorwerpen (zowel bouwen als kopen!) En ik heb weer wat MySims-voorwerpen gezien, die maken me altijd vrolijk.
Voor de aliens zagen we een schattige sci-fi wieg. Alle baby's kunnen erin slapen, maar dit zag er precies goed uit voor een alien baby.
Er waren ook veel toffe gevangenis-voorwerpen die je moet vrijspelen in de detective-carrière. Ik begrijp het wel, maar als bouwer is dat jammer. Want, als je de items gebruikt en in huizen zet op de gallerij, dan verdwijnen deze als de Sim van de andere speler de items nog niet vrijgespeeld heeft.
Een belangrijk nieuw item is de fotostudio. Hiermee kunnen je Sims poseren voor foto's, alleen of met familie/vrienden. Je kunt de instellingen aanpassen. We hebben er verschillende geprobeerd, maar ik herinner me vooral de strandfoto. Voor een screenshot, ga even naar boven naar het stuk over wormgaten.
Dood?
Tijdens onze Q&A met SimGuruAzure hebben we gehoord dat er geen nieuwe manieren zijn om dood te gaan. Maar: wetenschappers moeten wel voorzichtig zijn als ergens staat om niet op de rode knop te drukken. Dus onthoud dat goed!
Releasedatum
In Nederland en België (en een groot deel van Europa) zal De Sims 4: Aan het Werk uitgebracht worden op 2 april 2015. In de VS komt het al op 31 maart 2015 terwijl het in Groot Brittanië op 3 april 2015 uitkomt.
Bedankjes
Ten eerste wil ik EA Benelux bedankten voor het leuke evenement en de uitnodiging, de leuke goodies en de leuke tijd die iedereen had. We kregen niet alleen tijd om het spel te spelen, maar ook een coole Sims pen, een fancy Sims-haarband, een mooie kalender met artworks van Geek-Art.net, een USB-armband, een nieuwe Sims 4 mok, een reageerbuisje met snoep erin en een groene highlighter vermomd als injectiespuit.
Ik wil ook de andere fansites die er waren bedanken. Het was erg leuk iedereen weer te ontmoeten; Rens (Simlicious), Sara (Sara de Moor Games), enMarii (ByMarii) bijvoorbeeld. Ik vond het ook erg leuk om weer wat nieuwe gezichten te zien, zoals Sandra (Sims Online) en Mari (van Eskimari/SimsPlanet2). Ik heb niet met iedereen kunnen praten die dag. Ook al lijkt het misschien anders omdat ik best wel druk kan zijn tijdens de events, ben ik ook wat verlegen en wacht ik tot anderen met mij praten. Volgende keer beter!
Hire nog een leuke foto met Sara en Marii, en alledrie de Freezer Bunnies die ik mee had genomen die dag:
Foto gemaakt door Eskimari.
Als laatste moet ik nog de taart noemen, die speciaal was gemaakt omdat De Sims 15 jaar bestaat. Die zag er erg mooi uit, en ik waardeerde het heel erg dat EA voor mij een glutenvrij stuk vlaai heeft gehaald! Hieronder zie je de taart. Ik heb begrepen dat die erg lekker was.
Mijn excuses voor het relatief korte artikel deze keer. Ik beloof dat we meer vertellen als we het spel eenmaal zelf hebben en meer tijd hebben om alles te ontdekken wat er te ontdekken valt! Verder uploaden we later nog de Q&A. Hou deze site dus in de gaten.
Ga jij De Sims 4: Aan het Werk kopen? Ik kan niet wachten om het echt te gaan spelen!